Werkwoordwinkel

Wij geven je woorden die werken

  • schrijftraining
  • schrijftips & trucs
  • copywriting
  • content marketing
  • contact

Wie alles wil, eindigt met niets

28 december 2014 door Gabriella van der Linden

Misschien wil je alles betekenen voor iedereen. Dat is teveel. Misschien ben je een starter, of een ondernemer in crisis, en ben je blij met elke klant… maar ook dat is geen reden om je tot elke klant te gaan richten. In communicatie werkt het als je de taal spreekt die je doelgroep 'pakt'. En elke doelgroep heeft een eigen taal, al is het soms maar een nuanceverschil. Door je op een te grote groep lezers te richten in je webtekst, ben je gedwongen vaagtaal te gebruiken… Je bent bijna … [Lees meer...]

Categorie: schrijftips & trucs

Net zo uniek als alle anderen

28 december 2014 door Gabriella van der Linden

Het woord uniek is zo ongeveer het ergste vaagtaalwoord dat je kunt gebruiken in je communicatie. Wat zegt me dat, als lezer? Uniek??? Ik land als lezer op jouw site, in mijn zoektocht langs honderden concurrenten… wát nou uniek? En als lezer ben ik ook niet achterlijk: ik kan heel goed zelf de conclusie trekken dat iemand iets heel unieks biedt, terwijl ik vergelijk. Als je uniek denkt te zijn, beschrijf je waarin je uniek bent. Waarom. En zo kort mogelijk graag! Op die manier grijp je … [Lees meer...]

Categorie: schrijftips & trucs

Waarom doe je wat je doet?

28 december 2014 door Gabriella van der Linden

Jouw Waarom is een belangrijk fundament voor een geslaagde websitetekst. Waarom doe je wat je doet? En waarom doe je dat op die manier? Bij alle webteksten die ik schrijf, zijn die vragen het belangrijkst in het intakegesprek. En zonder de antwoorden erop, kun je best wel een website volschrijven… maar dat wordt dan een site zoals alle andere… vol vaagtaal. Zo'n site levert nauwelijks iets op, omdat je de kans mist je te onderscheiden van je concurrenten. Daarom graven we vandaag ook hier even … [Lees meer...]

Categorie: schrijftips & trucs

Favoriete taalwebsites: je beste spellingscontroleur

28 december 2014 door Gabriella van der Linden

Vergeet je spellingscontrole op je pc. Die is vooral handig als je een goede kennis van de regels hebt, én daardoor ook hopeloos omdat wie dat niet heeft op het verkeerde been wordt gezet. Er wordt alleen aangegeven of een woord bestaat… niet of het op deze plaats in de zin correct is. Als je 'm toch gebruikt: NOOIT voor werkwoorden! Voorbeeldje: 'Het gebeurd soms dat…' 'Wat er laatst is gebeurt'. Beide vormen van het werkwoord gebeuren zijn goed. Volgens de spellingscontrole dan, want ze … [Lees meer...]

Categorie: schrijftips & trucs

Ongestelde vraag…

28 december 2014 door Gabriella van der Linden

Leuk… stel je lezer maar een vraag. Dat spreekt aan en levert soms ook interactie op. Maar potverdorie, waarom vergeet je dat vraagteken erachter? Let maar eens op hoeveel vragen-zonder-vraagtekens je op websites ziet. En hoe knullig dat staat. Kijk ook even bij de links naar handige taalwebsites! … [Lees meer...]

Categorie: schrijftips & trucs

Aanhalingstekens

28 december 2014 door Gabriella van der Linden

Gebruik de dubbele aanhalingstekens alleen voor citaten! Een motto, een hele zin of zelfs een paar zinnen die letterlijk ooit zo gezegd of geschreven zijn. Dat kan dus ook in een weergave van een gesprek zijn (de directe rede), of bij de recensies van klanten op je website. EN VERDER NOOIT. In alle andere gevallen gebruik je enkele aanhalingstekens. Tenzij je erg oenig wilt overkomen natuurlijk. Enkele aanhalingstekens gebruik voor ons doel als je in lopende tekst een nieuw woord wilt … [Lees meer...]

Categorie: schrijftips & trucs

Klemtoonteken

28 december 2014 door Gabriella van der Linden

Nederlandse websites barsten van de omgedraaide klemtoontekens. Terwijl er maar  één bestaat, en dat zag je net in tweevoud. Met andere woorden: èèn, dè en aanverwante gruwelijkheden zijn FOUT. De verwarring ontstaat door het uitspraakteken: als hulpje bij de juiste uitspraak bestaat dat 'accent grave' wél. Denk aan blèren. Maar dat teken komt zeer zelden voor… denk aan Hè! PS: Ja, hè is iets anders dan hé. En ook die twee worden vaak fout gebruikt. Lees je tekst dus weer even hardop en … [Lees meer...]

Categorie: schrijftips & trucs

De apostrof: wanneer?

28 december 2014 door Gabriella van der Linden

De apostrof gebruiken we om ergens een 's' achter te kunnen plakken. Je komt hem tegen bij meervoud (mama's) en bezitsvormen (mama's jas). Maar hou het simpel. Je gebruikt hem zo min mogelijk – alleen om te voorkomen dat de uitspraak van het oorspronkelijke woord verandert. Het helpt om als test hardop te lezen: Mama klinkt als mammaa, terwijl mamas klinkt als mammahs, met een korte a. Daar past dus een apostrof. Maar zo'n uitspraakverandering hoor je niet bij lawine – lawines… of Annie – Annies … [Lees meer...]

Categorie: schrijftips & trucs

Remmende komma’s

28 december 2014 door Gabriella van der Linden

Superbelangrijk voor een goedlopende tekst. Plaats gewoon zo min mogelijk komma's, en hou het bij kortere zinnen. Maar... een tekst met alleen enkelvoudige zinnen geeft een 'Jip en Janneke'-effect, dus zorg voor een goede balans. Bedenk dat elke komma je lezer remt, en lees je tekst even hardop. Plaats komma's alleen als ze nodig zijn om de zin te verduidelijken IN GESPROKEN VORM, of als je al lezend een echte pauze maakt. En NOOIT als je een zin in geschreven vorm raar vindt, en een komma … [Lees meer...]

Categorie: schrijftips & trucs

Taalfouten op je website?

27 december 2014 door Gabriella van der Linden

Taalfouten in je zakelijke communicatie… natuurlijk niet! En zelfs als het je weinig kan schelen, is het belangrijk rekening te houden met je doelgroep. Tenzij je alleen maar klanten wilt die de taalregels niet kennen… geloof me, de rest ergert zich eraan, stokt in zijn leesritme of beschouwt je als dom of slordig. Die indruk wil je niet maken als je iets te verkopen hebt. Maar al te dogmatisch hoeven we niet te zijn, wat mij betreft. Webtaal ligt behoorlijk dicht tegen spreektaal aan, en … [Lees meer...]

Categorie: schrijftips & trucs

  • « Vorige pagina
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • Volgende pagina »

Recente artikelen

  • Opschepper!
  • Over ons-onzin
  • What’s in it for me?
  • Wie schrijft jouw persbericht?
  • Visie, missie en de hele meuk
  • Verstoppertje spelen – je fantasieteam
  • Kort, vet en groot!
  • Heb jij al je perscontacten op een rijtje?
  • Ben je een IK of een WIJ?
  • Ook een site van neef Piet?
  • Structuur van je site
  • Specifiek rijmt op uniek
  • Je website is geen kaartenbak!
  • Webtaal is spreektaal
  • Ken jij de dubbele doelgroep van je persbericht?
  • Liever grammaticale klunzigheid!
  • Gooi jij geld weg?
  • De puntkomma: da’s géén dubbele punt!
  • Koppelverkoop van je persbericht?
  • Persbericht: gratis publiciteit?

Werkwoordwinkel helpt je aan woorden die werken

Met pakkende copywriting, slimme content marketing-abonnementen en de tips, trucs en training om het zelf te leren. Wil je jouw bedrijf ook zo onder de aandacht brengen? Kom eens praten.

Contactgegevens

Werkwoordwinkel
Zuiderparklaan 313
2574 GB Den Haag
Zuid-Holland, Nederland
06 43063388
KvK: 50831615
info@werkwoordwinkel.nl
www.werkwoordwinkel.nl

Copyright © 2022 · Werkwoordwinkel: voor woorden die werken